poniedziałek, 31 marca 2014

Coaching kariery - artykuł Katarzyny Ramirez-Cyzio

Już wkrótce warsztaty specjalistyczne dotyczące coachingu kariery. Polecamy Waszej uwadze artykuł dr Katarzyny Ramirez - Cyzio, poruszający tę tematykę. 

A warsztaty już niebawem:


COACHING KARIERY I JOB COACHING 
 5-6 kwietnia, w godz. 9:30-18:00
Kraków, ul. Powroźnicza 6/2


artykuł autorstwa dr Katarzyny Ramirez-Cyzio
edycja i korekta: Barbara Kuźniar

********************************************************************************************************************

           „Obecnie () wybór zawodu nie jest traktowany jako jednorazowy akt, ale jako ciąg decyzji, proces kolejnych przybliżeń, który zaczyna się we wczesnym dzieciństwie i trwa przez całe życie człowieka.” Współczesny człowiek stający coraz częściej przed wieloma możliwościami zawodowymi, posiadający coraz wyższe kompetencje chce podejmować świadome wybory zawodowe. Globalizacja, kryzysy ekonomiczne i społeczne, rozszerzanie się rynków pracy z jednej strony i zmniejszanie się ilości miejsc pracy z drugiej, konieczność dokonywania wyborów zawodowych na każdym etapie rozwoju kariery zawodowej powodują, że tradycyjne doradztwo ewoluuje w stronę job i career coachingu. Współczesny rynek pracy potrzebuje bowiem pracowników, którzy znają swoje predyspozycje zawodowe, mocne i słabe strony, zasoby i kompetencje oraz potrafią je wykorzystać dla dobra organizacji. Dlatego zarówno doradztwo zawodowe, career coaching i job coaching będą koniecznym elementem efektywnie funkcjonującego rynku pracy.

Struktura procesu w job coachingu uwzględnia elementy związane z przeszłością, stanem aktualnym i przyszłością klienta. Bazuje na posiadanym potencjale, zdobytych doświadczeniach i osobistych preferencjach zawodowych. Celem procesu jest uzyskanie przez klienta zatrudnienia w możliwie jak najkrótszym czasie.

Proces job coachingu oparty jest na trzech etapach, które zdefiniowane zostały  w następujący sposób:

  • Etap A            - diagnoza
  • Etap B            - realizacja
  • Etap C            - utrwalenie

Etap A: diagnoza uwarunkowań wewnętrznych i zewnętrznych oraz otoczenia ekonomicznego i społecznego klienta. Zadanie cocha na tym etapie ukierunkowane jest przede wszystkim na udzielenie pomocy klientowi w określeniu jego aktualnej sytuacji zawodowej, oceny posiadanych kompetencji w kontekście preferowanej   i oczekiwanej pracy (bilans kompetencji), oceny zasobów (predyspozycje i preferencje zawodowe, doświadczenie, wiedza nieuświadomiona, osobowość, temperament, hierarchia wartości) oraz celów, jakie mają zostać osiągnięte w przyszłości. Efektem pracy coacha i klienta na tym etapie powinno być przygotowanie Indywidualnego Planu Rozwoju (IPR).

Etap B: samodzielna praca klienta zgodnie z IPR. Warto podkreślić, że nadrzędnym celem nie jest znalezienie pracy lecz jej podjęcie. Dlatego też realizowane przez coacha zadania dotyczą budowania pozytywnego nastawienia do pracy, zwiększania odporności na stres, radzenia sobie w sytuacji zmiany, rozwijania wiary w siebie i we własne umiejętności, efektywnej komunikacji interpersonalnej, poszukiwania równowagi pomiędzy życiem zawodowym i osobistym. Klient na tym etapie powinien uzyskać co najmniej dwie oferty pracy.

Etap C: utrwalenie czyli wybór najkorzystniejszej w ocenie klienta oferty, podjęcie zatrudnienia i utrzymanie się na rynku pracy. Coach na tym etapie udziela wsparcia klientowi w dwóch obszarach. Obszar pierwszy to adaptacja w nowym środowisku. Dochodzenie do pełnej efektywności w realizowanych zadaniach zawodowych oraz budowanie własnej pozycji w strukturze organizacyjnej. Obszar drugi to wzmocnienie i przygotowanie klienta do samodzielnego funkcjonowania.

Celem procesu jest uzyskanie przez klienta zatrudnienia w możliwie jak najkrótszym czasie. Warto jednak pamiętać, że osiągnięcie tego celu ma za zadanie zbudowanie takiej postawy klienta, która gwarantować będzie jego aktywne, samodzielne i odpowiedzialne utrzymanie się na rynku pracy. Utrzymanie ciągłe, niezależne od zmieniających się warunków ekonomicznych i społecznych.

Ważnym elementem budowania własnej kariery i drogi zawodowej staje się career coaching (coaching kariery). Adresowany jest przede wszystkim do tych, którzy chcą świadomie planować i rozwijać swoją karierę zawodową. Career coaching koncentruje się na potrzebach, kompetencjach, zasobach i wartościach Klienta. Umożliwia obiektywną diagnozę aktualnej sytuacji zawodowej z perspektywy już osiągniętej pozycji oraz planowanej przyszłości. Wskazuje potencjalne możliwości rozwoju, szanse i zagrożenia. Umożliwia poszukiwanie korzystnych rozwiązań, budowanie przewagi konkurencyjnej na rynku pracy. Stwarza nowe możliwości dla rozwoju zawodowego.

Career coaching może być realizowany w następujących obszarach:
  • obszar wejścia,
  • obszar zmiany wewnętrznej,
  • obszar zmiany zewnętrznej

Obszar wejścia, to uzyskanie zatrudnienia w wyniku zaplanowanej i konsekwentnie realizowanej ścieżki edukacyjnej. Poziom wykształcenia, ma w tym obszarze znaczenie jedynie w takim zakresie, w jakim wymagają tego standardy danego stanowiska np. adwokat – wykształcenie wyższe, prawnicze; mechanik samochodowy wykształcenie średnie techniczne lub zawodowe.

Obszar zmiany wewnętrznej, to zmiana pozioma (inne stanowisko równorzędne) lub pionowa (awans) w strukturze organizacyjnej. Ważny w tym obszarze jest bilans kompetencji nadmiarowych i deficytowych.

Obszar zmiany zewnętrznej, rozumiany jako przejście z jednej organizacji do drugiej, ale w obrębie tej samej branży lub całkowita zmiana profilu zawodowego. Działania podejmowane w tym obszarze charakteryzuje szczegółowa analiza zasobów (predyspozycji, preferencji, potencjału).

Career coaching różni się od doradztwa zawodowego przede wszystkim tym, że nie dostarcza w efekcie realizowanego procesu porad. Rola coacha polega na takim stymulowaniu klienta aby ten sam znajdował korzystne dla siebie rozwiązania.

Globalizacja, w tym kryzys gospodarczy, szybko zmieniające się wymagania stanowiskowe, redukcje zatrudnienia sprawiają, że współczesny człowiek codziennie zderza się z niepewnością swojej sytuacji zawodowej. Wiele pracujących osób narażonych jest na gwałtowną zmianę przebiegu kariery zawodowej, natomiast osoby młode zderzają się z realiami trudnego rynku pracy. To stąd coraz większa popularność coachingu w Polsce.



dr Katarzyna Ramirez-Cyzio, certyfikowany International Coach i Business Coach ICC. Akredytowany superwizor Izby Coachingu. Doświadczony menedżer i doradca biznesu. Specjalizuje się w executive i team coachingu dla kadry zarządzającej. Pracuje jako konsultant w projektach związanych ze strategicznymi decyzjami. 

3 komentarze: