Już wkrótce warsztaty specjalistyczne dotyczące coachingu kariery. Polecamy Waszej uwadze artykuł dr Katarzyny Ramirez - Cyzio, poruszający tę tematykę.
A warsztaty już niebawem:
COACHING KARIERY I JOB COACHING
5-6 kwietnia, w godz. 9:30-18:00
Kraków, ul. Powroźnicza 6/2
artykuł autorstwa dr Katarzyny Ramirez-Cyzio
edycja i korekta: Barbara Kuźniar
********************************************************************************************************************
„Obecnie (…) wybór zawodu nie jest traktowany jako jednorazowy
akt, ale jako ciąg
decyzji, proces kolejnych przybliżeń,
który zaczyna się we wczesnym dzieciństwie i trwa przez całe
życie człowieka.” Współczesny
człowiek stający
coraz częściej przed wieloma możliwościami zawodowymi,
posiadający coraz wyższe kompetencje chce
podejmować
świadome wybory
zawodowe. Globalizacja, kryzysy ekonomiczne i społeczne, rozszerzanie się rynków pracy z jednej strony
i zmniejszanie się
ilości miejsc pracy z
drugiej, konieczność
dokonywania wyborów
zawodowych na każdym
etapie rozwoju kariery zawodowej powodują, że
tradycyjne doradztwo ewoluuje w stronę job i career coachingu. Współczesny rynek pracy
potrzebuje bowiem pracowników,
którzy znają swoje predyspozycje
zawodowe, mocne i słabe strony, zasoby i kompetencje oraz potrafią je wykorzystać dla dobra organizacji.
Dlatego zarówno doradztwo zawodowe, career coaching i job coaching będą koniecznym elementem
efektywnie funkcjonującego
rynku pracy.
Struktura procesu w job
coachingu uwzględnia
elementy związane
z przeszłością, stanem aktualnym i
przyszłością klienta. Bazuje na
posiadanym potencjale, zdobytych doświadczeniach i osobistych preferencjach zawodowych.
Celem procesu jest uzyskanie przez klienta zatrudnienia w możliwie jak najkrótszym czasie.
Proces job coachingu oparty jest na
trzech etapach, które zdefiniowane zostały w następujący
sposób:
- Etap A - diagnoza
- Etap B - realizacja
- Etap C - utrwalenie
Etap A: diagnoza uwarunkowań wewnętrznych i zewnętrznych oraz otoczenia
ekonomicznego i społecznego
klienta. Zadanie cocha na tym etapie ukierunkowane jest przede wszystkim na
udzielenie pomocy klientowi w określeniu jego aktualnej sytuacji zawodowej, oceny
posiadanych kompetencji w kontekście preferowanej i oczekiwanej pracy (bilans
kompetencji), oceny zasobów (predyspozycje i preferencje zawodowe,
doświadczenie, wiedza nieuświadomiona, osobowość, temperament,
hierarchia wartości)
oraz celów, jakie mają zostać osiągnięte w przyszłości. Efektem pracy
coacha i klienta na tym etapie powinno być przygotowanie Indywidualnego Planu Rozwoju (IPR).
Etap B: samodzielna praca klienta
zgodnie z IPR. Warto podkreślić, że nadrzędnym celem nie jest
znalezienie pracy lecz jej podjęcie.
Dlatego też
realizowane przez coacha zadania dotyczą budowania pozytywnego nastawienia do pracy, zwiększania odporności na stres, radzenia
sobie w sytuacji zmiany, rozwijania wiary w siebie i we własne umiejętności, efektywnej
komunikacji interpersonalnej, poszukiwania równowagi pomiędzy życiem zawodowym i
osobistym. Klient na tym etapie powinien uzyskać co najmniej dwie oferty pracy.
Etap C: utrwalenie czyli wybór
najkorzystniejszej w ocenie klienta oferty, podjęcie zatrudnienia i utrzymanie się na rynku pracy. Coach
na tym etapie udziela wsparcia klientowi w dwóch obszarach. Obszar pierwszy to adaptacja
w nowym środowisku. Dochodzenie
do pełnej efektywności w realizowanych
zadaniach zawodowych oraz budowanie własnej pozycji w strukturze
organizacyjnej. Obszar drugi to wzmocnienie i przygotowanie klienta do
samodzielnego funkcjonowania.
Celem procesu jest uzyskanie przez klienta
zatrudnienia w możliwie
jak najkrótszym
czasie. Warto jednak pamiętać, że osiągnięcie tego celu ma za
zadanie zbudowanie takiej postawy klienta, która gwarantować będzie jego aktywne,
samodzielne i odpowiedzialne utrzymanie się na rynku pracy. Utrzymanie ciągłe, niezależne od zmieniających się warunków ekonomicznych i
społecznych.
Ważnym elementem budowania
własnej kariery i drogi
zawodowej staje się
career coaching (coaching kariery). Adresowany jest przede wszystkim do tych,
którzy chcą
świadomie planować i rozwijać swoją karierę zawodową. Career coaching
koncentruje się
na potrzebach, kompetencjach, zasobach i wartościach Klienta. Umożliwia obiektywną diagnozę aktualnej sytuacji zawodowej z perspektywy już osiągniętej pozycji oraz planowanej
przyszłości. Wskazuje
potencjalne możliwości rozwoju, szanse i
zagrożenia. Umożliwia poszukiwanie
korzystnych rozwiązań, budowanie przewagi
konkurencyjnej na rynku pracy. Stwarza nowe możliwości
dla rozwoju zawodowego.
Career coaching może być realizowany w następujących obszarach:
- obszar wejścia,
- obszar
zmiany wewnętrznej,
- obszar
zmiany zewnętrznej
Obszar wejścia, to uzyskanie zatrudnienia w wyniku zaplanowanej
i konsekwentnie realizowanej ścieżki edukacyjnej. Poziom
wykształcenia, ma w tym
obszarze znaczenie jedynie w takim zakresie, w jakim wymagają tego standardy danego stanowiska
np. adwokat – wykształcenie wyższe,
prawnicze; mechanik samochodowy – wykształcenie średnie techniczne lub zawodowe.
Obszar zmiany wewnętrznej, to zmiana
pozioma (inne stanowisko równorzędne) lub pionowa (awans) w strukturze
organizacyjnej. Ważny
w tym obszarze jest bilans kompetencji nadmiarowych i deficytowych.
Obszar zmiany zewnętrznej, rozumiany jako
przejście z jednej
organizacji do drugiej, ale w obrębie tej samej branży lub całkowita zmiana profilu zawodowego. Działania podejmowane w tym
obszarze charakteryzuje szczegółowa analiza zasobów (predyspozycji,
preferencji, potencjału).
Career coaching różni się od doradztwa
zawodowego przede wszystkim tym, że nie dostarcza w efekcie realizowanego procesu
porad. Rola coacha polega na takim stymulowaniu klienta aby ten sam znajdował
korzystne dla siebie rozwiązania.
Globalizacja,
w tym kryzys gospodarczy, szybko zmieniające się wymagania stanowiskowe, redukcje zatrudnienia
sprawiają, że współczesny człowiek codziennie zderza
się z niepewnością swojej sytuacji
zawodowej. Wiele
pracujących osób narażonych jest na gwałtowną zmianę przebiegu kariery
zawodowej, natomiast osoby młode zderzają się
z realiami trudnego rynku pracy. To stąd coraz
większa popularność coachingu w Polsce.
dr Katarzyna Ramirez-Cyzio, certyfikowany International Coach i Business Coach ICC. Akredytowany superwizor Izby Coachingu. Doświadczony menedżer i doradca biznesu. Specjalizuje się w executive i team coachingu dla kadry zarządzającej. Pracuje jako konsultant w projektach związanych ze strategicznymi decyzjami.
Właśnie leci ten warsztat :)
OdpowiedzUsuńI jakie wrażenia z warsztatu ?
Usuńodszkodowania rzeszow hetmanska
OdpowiedzUsuń